torsdag 1. april 2010

Budapest Mars 2010



Da var mars over og snøen er snart smeltet helt vekk. Nå mangler vi bare sol og litt mer varme.
21-25. mars var jeg med 10 andre damer på tur til Budapest, Ungarn. Vi hadde det kjempegøy:)

21.Mars:
Vi dro fra Rygge tidlig søndag morgen og var fremme i Budapest rundt kl 12. Da tok vi taxi rett på hotellet og sjekket inn. Det var et kjempefint hotell. Jeg vil definere det som et luksushotell. Ikke minst var det utrolig billig å bo der! Det meste er billig i Budapest!:) Og det liker vi som er så shopping-gale:) hehe. Etter å ha sjekket inn på hotellet gikk vi til et kjempestort kjøpesenter som heter Mamut. Der skulle vi shoppe litt og spise vår første middag der nede. Vi gikk på T.G.I Friday (thank good its Friday) der de har mye typisk amerikansk mat. Jeg bestilte burgertallerken:) *nam nam*! Vi bestilte også Strawberry Daquiry der. Den var sinnsykt god! Angrer på at jeg ikke bestilte fler, men jeg var så sliten etter reisinga. Etter vi var på mamut-senteret gikk vi en tur ned til skjønnhets-salongen for å se hvor det var. Vi hadde nemlig bestilt behandlinger alle sammen. Vi bestemte oss å gå tilbake til hotellet og veien vi tok var opp maaange tunge trapper over slottsfjellet, gjennom "byen" der oppe og ned masse trapper og så var vi på hotellet igjen. Vi samlet oss i baren på hotellet og tok noen drinker før vi tok kvelden.

Mandag 22.mars:Jeg delte hotellrom med min svigermor, Anni. Det var veldig koselig:) Vi stod opp tidlig og gikk ned i restauranten og spiste frokost. Vi gikk å fikset oss litt og gikk bak hotellet der de var flere ute markeder, der vi kunne kjøpe diverse klær, sko, vesker osv. Jeg kjøpte et par sko og en veske. Etter det tuslet vi opp de lange trappene opp til slottsfjellet igjen. Denne gangen var det ikke så tungt å gå. Vi møtte på de andre damene der oppe og fant et sted å spise lunsj. Da ble det kyllingsalat på meg:) Senere ble jeg med Janne, Nina og Laila på Mamutsenteret igjen og shoppet ganske mye egentlig. Masse Hannah Montana ting til Eline og mere sko og mere klær:) Moro når det er så billig! ;) Vi gikk tilbake til hotellet og møtte på mormor og Liv og ble enige om å møte de på Mamutsenteret igjen senere på kvelden, men da var jeg så sliten i beina etter all gåinga, så jeg ble med mamma, Mona, Heidi, Monica og Anni til en gammel tog-kupè som har blitt omgjort til restaurant:) Var skikkelig koselig der:) Jeg tok et glass vin og spiste Gyros-tallerken. Vi avsluttet kvelden i baren på hotellet med noen drinker:)

Tirsdag 23. mars:

Jeg måtte stå opp kl 7 og ned å spise frokost sammen med mamma. Vi skulle gå til skjønnhetssalongen, for jeg hadde time til behandling kl 9. Jeg skulle ha pedikyr, manikyr og full ansiktsbehandling:) Det var veldig behagelig:) Jeg var ferdig rundt kl 12.30 og vi gikk ned på favorittpuben til mamma, Polo Pub. Den ligger like ved den leiligheten vi bodde i sist vi var i Budapest:) Der tok jeg meg en halvliter med ØL! Jeg som egentlig ikke liker øl, men det var utrolig godt faktisk:) Mulig det var stemningen, kjempefint vær osv. Hehe:) De andre damene dukket opp etterhvert og jeg spiste Goulash for første gang. Det var utrolig godt! :)Etter vi hadde tilbrakt et par timer på Polo Pub, så gikk vi ned til Donau (elven som renner gjennom Budapest), vi skulle gå over til Pest-siden. Da måtte vi gå over den fine Chain-bridge. Det var et godt stykke å gå, men etter all den gåinga tidligere, så gikk egentlig beina av seg selv... Vi gikk til et marked som er veldig koselig. Masse fine ting som de selger i boder og lukter godt der også. Mamma, Mona, Heidi og jeg satte oss ned midt i markedet og tok en utepils og kjøpte et spesielt "brød" som smakte utrolig digg!!! :) Vi gikk en tur i gågata også og tittet litt, og til slutt vendte vi nesa tilbake til hotellet. Vi gikk innom Subway og kjøpte middag der. Tok taxi tilbake til hotellet og det var dritbillig. Ca 15 kr pr. person. Som tidligere så avsluttet vi kvelden i baren på hotellet med dritgod Pinã Colada:)
Onsdag 24. Mars:
Opp tidlig å spise frokost. Anni og jeg gikk ned til salongen igjen. Hun skulle støpe på negler og jeg skulle ha full kroppsmassage. Følte meg veldig vel i kroppen etterpå. :) Vi gikk opp på slottsfjellet igjen og tok en utepils:) Det var sol og nydelig vær. Nesten uvant å bare kunne gå i genser, men deilig var det hvertfall:) Dette var siste kvelden i Budapest og vi hadde bestilt bord på en middelalder-restaurant som heter Sir. Lancelot. Der får man mat servert på et trau. Får utdelt kniv og skje, men vi måtte bruke fingrene som gafler. Det var litt morro:) Smekker hadde vi på oss også. Det var sinnsykt mye god mat der! Underholdning var det også der. Noen karer som fektet, dame med flammer og en snål mann som balanserte ting. Hihi:) Det var hvertfall en kjempefin avsluttning på turen:) Så var det rett i baren på hotellet igjen :)
Torsdag 25. Mars:

Tid for hjemreise... Vi spiste frokost, så tuslet vi litt rundt på markedet bak hotellet og så satt vi oss ned på en cafè og drakk øl, kaffe latte og spiste kake som nesten ikke smakte noen ting. Haha :) Deilig med sol og bra temperatur, så det var litt trist å dra hjem, men jeg savnet så fælt de som ventet på meg hjemme, så det skulle bli godt å komme hjem også:)
Vi ble hentet i 2 taxier 14.45 og flyet gikk kl 18. Vi var på Rygge flyplass rundt kl 20. Og der stod alle mannfolk og barn å venta på oss:) Det var herlig å se Bjørn Christian og Eline igjen :)

Til slutt må jeg si at jeg har hatt en kjempefin tur sammen med de snille, kule og morsomme damene. Jeg trengte denne turen og håper på en reprise en gang:) Takker for en hyggelig opplevelse sammen med Mamma, Mona, Mormor, Heidi, Liv, Nina, Janne, Laila, Monica og Anni:)


1 kommentar:

  1. Gud for en herlig reiseskildring! :)Takk i lige måde for en vellykket tur med Rosa Reiser - hilsen mamma og en av de 11 Rosa Damene :)

    SvarSlett

Følgere

Om meg

Bildet mitt
Fredrikstad, Østfold, Norway
Jeg er ei jente på 26 år som bor i Fredrikstad sammen med min herlige samboer Bjørn Christian. Jeg har også ei nydelig datter på 7 år som er mitt alt.